Üdvözlet
Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]
Vincenzo Lancia Avagy A Márka Megszületése...
Vincenzo Lancia 1881. augusztus 24-én született Fobelloban, Val Sesia-ban. Apja, Giuseppe Lancia lovag, vagyont szerzett a konzerviparban. A család elég jövedelemmel rendelkezett ahhoz, hogy a nyarat fobello-i házukban, míg az év többi részét Torinóban, a Viktor Emanuel korzón álló otthonukban töltsék. Lancia lovag döntött mind a négy gyermeke, Giovanni, Arturo, Maria és Vincenzo jövőjének kérdésében. A legkisebbet ügyvédnek szánta. Tréfásan Censin-nek nevezte. Pedig Censin eleinte rossz tanuló volt az iskolában. Elég éles eszű volt, talán túlzottan is, de nem koncentrált a tanulásra. Csak fecsérelte az idejét, nem akart tanulni. Apja csak nehezen adta fel, hogy ügyvédet faragjon belőle. Így a fiút 12 éves korában azzal küldte iskolába, hogy legalább könyvelő legyen belőle. A fiú figyelmét elvonták a tanulástól a Ceirano fivérek műhelyében folyó munkák, melyet apja házának udvarán végeztek. A fivérek Welleyes márkájú kerékpárokat árultak, a névválasztás azért esett az angolra, mert ebben az időben a vásárlók jobban kedvelték a külföldi márkákat. Censin mindig Ceirano műhelye körül kószált, és hamarosan segédszerelő lett belőle.


Mikor a két fivér elkezdett dolgozni első autóin, a fiút elbűvölték a motorok. Egyszer, mikor megszökött az iskolából, Vincenzo rábeszélte vonakodó apját, hogy engedje őt Ceiranoék műhelyében dolgozni. Könyvelőnek vették fel (Lancia lovag nyilván rábeszélte őket, hogy így tegyenek, mert azt gondolta, hogy ez inkább méltóságához való, mint hogy szerelő legyen a gyerekből) de a valóságban idejét egyáltalán nem a könyvelési teendőkkel, hanem motorok javításával töltötte. 1899-ben a Ceirano fivérek találtak néhány pénzügyi támogatót, és megkezdték az Aristide Faccioli mérnök tervezte kiskocsik gyártását. A Welleyes kocsi sikeres volt, de a Ceirano fivérek képtelenek voltak eleget tenni a megrendeléseknek. Júliusban elfogadták Giovanni Agnelli ajánlatát, és 30.000 líráért eladták a teljes Welleyes rendszert és a szabadalmakat. Később ebből a kocsiból lett a Fiat 3.5 HP. A 18 éves Lanciát és az ugyanannyi idős Felice Nazzarót, aki nemrég csatlakozott a céghez, felvették tesztpilótának a Fiathoz.
A Fiat a kezdeti években nagyon kedvelte az autóversenyzést. Lancia és Nazzaro ültek a versenyautók volánjainál. Nazzaro volt a tervező. Lancia volt a hevesebb vérű vezető. Ő volt a gyorsabb is, bár néha érte egy-egy motorhiba. Ugyan a munkájuk aprólékos és megerőltető volt, munkaidőn kívül is szívesen szórakoztak együtt. Lancia már gyereknek is nagy és izmos volt, később magas férfiként szeretett jókat enni, barátaival iszogatni, operába járni. Nagy zeneértő volt, különösen Wagner zenéjét kedvelte. 1906-ban, mint már tudjuk, gyártó lett, beindította üzemét barátjával, Claudio Fogolinnal. 1922-ben feleségül vette titkárnőjét, Adele Migliettit, ekkor már sikeres ipari vállalkozó volt. Három gyermekük született: Anna Maria, Gianni és Eleonora. Személyesen folytatta az új modellek fejlesztésének ellenőrzését, gyakran ő maga is részt vett a tesztelésekben. Váratlanul halt meg 1937. február 15-én, 56 éves korában. Éjszaka érte a végzetes szívroham. Azt hitte, hogy csak egy kis múló rosszullét fogta el, ezért nem ébresztette fel feleségét. A család orvosát csak hét órakor hívták ki, aki futva érkezett, de már nem volt mit tennie. Az ember, aki a motorizáció történetének néhány legfontosabb lapját írta meg, idő előtt elhunyt. Intuíció, eredetiség és bátorság jellemezte munkáját vállalkozóként. Nem csupán szerencse, hogy szellemi öröksége egy újabb kocsi, az Aprilia lett. Ez a modell ötvözi a cég hagyományait annak az embernek a tulajdonságaival, akit előbb szkeptikusan, majd csodálva üdvözölt a világ. Stílusa túl merész, műszaki megoldásai túl innovatívak voltak. Azelőtt kellett elmennie, mielőtt felvillanyozó, rendkívül stabil, hihetetlenül modern vonalvezetésű gépkocsija az utak királynőjévé vált, melyet mindenki ismert és kedvelt. Vincenzo Lancia elég nagy zseni volt ahhoz, hogy előre tudja, ez lesz belőle. Egyszerűen szólva, megelőzte korát.
Írta Admin - hétfő 05 február 2007 - 17:56:47email valakinek Nyomtatóbarát változat
This site is powered by e107, which is released under the terms of the GNU GPL License.